Hoe ons tijdperk begon :
DE RENAISSANCE
Leonardo da Vinci schilderde de Mona Lisa in het jaar 1506. Het was de tijd van de Renaissance, de Wedergeboorte.
Een tijd van ontdekkingen, uitvindingen en revolutionaire maatschappelijke, wetenschappelijke, technologische ontwikkelingen.
Ook in de kunst.
Grote kunst heeft het vermogen de tijdsgeest te vangen in een beeld of boek.
In de middeleeuwen zien we op schilderijen vooral groepen mensen. Families, dorpstaferelen, bestuurders, regenten, enz.
Het was een Wij-cultuur.
De Mona Lisa, en andere schilderijen uit die tijd, kan men beschouwen als het symbool van het begin van het individualisme. En hiermee het begin van rationalisme en het vermogen tot zelfstandig denken.
Een hoopvol begin toen in 1506.
Een nieuw tijdperk.
VANDAAG. 2026.
Welke symbolen zien wij vandaag de dag die onze huidige tijdgeest weergeven?
Een voorbeeld.
Amerika viert dit jaar haar 250e verjaardag en president Donald zijn 80e.
Hoe vieren zij dit?
Op het grasveld voor het Witte Huis heeft men een grote arena gebouwd voor Kooigevechten.
Je leest het goed: Kooigevechten.
De kooi staat vlakbij de enorme balzaal die Donald heeft laten bouwen.
Dus:
– Kooigevecht.
– Balzaal.
Als symbolen van het huidige Amerika.
Vertaling :
– Geweld.
– Narcisme.
Uiteraard hoort hierbij dat de FBI vijf mensen heeft gearresteerd die een aanslag op Trump wilden plegen.
Althans, dit zegt de FBI.
Of dit ook echt waar is, weten we niet, want geweld en narcisme gaan sowieso altijd gepaard met liegen.
Dit is dus de basis van het gedrag van de Amerikaanse regering overal ter wereld.
Terwijl de Mona Lisa in de 16e eeuw de hoop en vrijheid toonde van het begin van het individualisme, de zelfontplooiïng en het zelfstandige denken, toont Amerika in 2026 de verheerlijking van geweld, narcisme en liegen.
Door deze bril en vanuit deze uitgangspunten dienen we het Amerikaanse beleid wereldwijd te duiden.
Waarop is het vredesakkoord met Iran gebaseerd?
Op geweld, narcisme en liegen.
Waarop is de innige samenwerking van Amerika met Israël gebaseerd?
Op geweld, narcisme en liegen.
Waaruit bestaat de benadering van Amerika naar Oekraïne?
Uit geweld, narcisme en liegen.
WAT KUNNEN WE VANDAAG DOEN?
Het is angstig verleidelijk om hier vanuit Europa ook met geweld, narcisme en liegen op te reageren, want ja, we moeten ons toch verdedigen?
De kunst is om uit deze spiraal van toenemend geweld, narcisme en liegen te stappen en een koers te varen die gebaseerd is op iets totaal anders en menselijkers : het vredesdenken.
Dit vereist een andere levenshouding, een nieuwe manier van denken en handelen, zowel politiek als in ons dagelijks leven.
Hoe kunnen we vrede tot uitgangspunt van ons leven maken?
Zowel individueel, politiek als maatschappelijk?
Uiteraard houdt dit in een alertheid en krachtige zelfverdediging, maar vooral ook een andere manier van omgang met de ander. Onze buren, onze collega’s, familieleden, medeburgers, vluchtelingen, politici, andersdenkenden, andere landen. Met ieder mens.
Met de wereld.
Als vrede het uitgangspunt is van ons leven:
Wat denk je dan?
Wat voel je dan?
Wat doe je dan?
Wat zeg je dan?
Denk niet dat er één eenvoudig antwoord is en klaar is Kees.
Het vraagt om iets veel fundamentelers, want vrede is niet: zoete broodjes bakken, altijd aardig doen, harmonie ten koste van alles , aldoor glimlachen en zwijgen om conflicten te vermijden.
Vrede vraagt om permanente bewustzijnsgroei. Herbezinning. Zelfreflectie. Zelfkennis. Uitdaging. Krachtig en kwetsbaar zijn. Jezelf en de ander kritisch bevragen. Moed. Confronteren. Verantwoordelijkheid nemen voor de planeet. Geweldloze communicatie. Denken in mogelijkheden. Durven voelen. Het verschil zien tussen feiten en beeldvorming.
En de moed hebben het geweld, narcisme en liegen te benoemen, te confronteren, bestrijden en onschadelijk te maken met als uitgangspunt vrede.
Hoe gaan we dit doen?
Terwijl we ons ook moeten bewapenen en verdedigen.
Terwijl de Russen weg moeten uit Oekraïne.
Terwijl Israël weg moet uit Palestijns gebied.
We hebben inspirerende voorgangers in vredesdenken, vredeshandelen en geweldloze communicatie gehad die ons de weg hebben gewezen en van wie we kunnen leren. Jezus, Boeddha, Lao Tze, Mahatma Gandhi, Martin Luther King, Thich Nhat Hanh, Ravi Shankar, Nelson Mandela, enz.
Wanneer wij deze krachtige vredesgeesten niet navolgen (navolgen heeft al ellende genoeg opgeleverd), maar hun vredesgeest bewust in onszelf kunnen wakker maken en doen groeien dan kunnen we gezamenlijk op weg gaan in vrede.
Vrede is namelijk van ons allen.
Niet van één individu.
Vrede niet als doel, niet als methode, maar als levensweg. Vrede als manier van leven, van samenleven. Wellicht met vallen en opstaan.
Het alternatief is geweld, narcisme en liegen
Kies maar
Nu.
Uitstellen kan niet meer.
Mijn tip :
Zoek het dicht bij huis.
Daar ligt je invloed.